Ruimtelijke ordening

Algemene Organisatie

  • Optimalisatie: Externe expertise werd ingeroepen om de dienst Ruimtelijke Ordening te optimaliseren. Dit heeft geleid tot het wegwerken van achterstanden in de aflevering van omgevingsvergunningen en een aanzienlijke verkorting van de doorlooptijden.

Streefbeeldstudie

  • Uitdagingen: De opmaak van het Streefbeeld voor Halen-centrum verliep moeizaam door de vele betrokken partijen, waaronder VMM, AWV, De Lijn, provincie, politie, fietsersbond, scholen en ondernemers. De coronaperiode droeg ook bij aan vertraging. We hebben gekozen voor een participatietraject, waarbij overleg met alle betrokkenen centraal stond.

Herinrichting Markt

  • Versnelde Aanpak: Door de urgentie van de herinrichting van de Markt, met name in verband met de toegankelijkheid voor de Zorgcampus, hebben we dit onderdeel uit het grotere dossier gehaald voor vervroegde uitvoering.
  • Archeologisch Onderzoek: Het archeologisch onderzoek op de Markt onthulde een rijke geschiedenis op een diepte van 1,2 meter, wat leidde tot aanzienlijke extra kosten. Na overleg met VMM en Onroerend Erfgoed zijn alternatieven gezocht en gevonden, waardoor nieuwe plannen voor de heraanleg konden worden voorgesteld en de omgevingsvergunningsaanvraag werd ingediend.

Ruimte voor School Loksbergen

  • Ruimtelijke Ordening: Er werd ruimte vrijgemaakt voor de bouw van de nieuwe school op de Panoven, wat de veiligheid van de kinderen bevordert. De omgevingsvergunning werd afgegeven zonder dat een aanpassing van het BPA Loksbergen nodig was.

Planologische Ruil

  • Toekomstige Ontwikkelingen: De toekomstplannen van bedrijf Cras (voorheen Brems) werden geïntegreerd met de plannen rond de Stadsbeemd. Dit planologische ruildossier, dat ook de Astridvijvers omvat, streeft naar een win-win situatie door industriële gebieden nabij de N2 en E314 te situeren, landbouw te combineren met KMO-voorzieningen en natuurgebieden te behouden voor een groene verbinding tussen Webbekomsbroek, Rotbroek, Bossen van Hees en de Zwarte Beekvallei. Het vergunningsdossier is ingediend bij de provincie.

RUP Zelem Schansstraat

  • Woningbouw: Op de Schansstraat zijn de werkzaamheden gestart voor de aanleg van een binnengebied met 15 sociale koopwoningen en 21 sociale huurwoningen, waarvan 9 voor senioren. De aanleg van wegenis, riolering, nutsvoorzieningen en de bouw wordt uitgevoerd door de nieuwe woonmaatschappij WIL (Wonen In Limburg).

RUP Zelem Stationsstraat-Heidestraat

  • Projectontwikkeling: Dit RUP is al enige tijd opgemaakt. Nieuwe gesprekken met de huidige eigenaars en WIL zijn gestart om een mix van sociale woningen (koop en huur) en residentiële woningen te realiseren.

Site Bastijns

  • KMO-units en Conciërgewoningen: Voor de site Bastijns is een omgevingsvergunning afgegeven voor de bouw van KMO-units en conciërgewoningen. Dit biedt lokale ondernemers mogelijkheden voor handelsactiviteiten. In een tweede fase wordt samen met de eigenaar, ontwikkelaar en studiebureau gezocht naar de beste invulling van het resterende gedeelte, grenzend aan de ovonde.

Buurtwinkel Zelem

  • RUP en Vergunning: We hebben een RUP opgesteld voor het bedrijventerrein op de Meldertsestraat om kleinschalige huisvesting voor KMO’s en een buurtwinkel mogelijk te maken. De verkaveling werd goedgekeurd en de omgevingsvergunning voor de bouw van de winkel, gecombineerd met 4 woningen, werd afgeleverd. De bouw zal binnenkort starten, waardoor de veelgestelde vraag naar een buurtwinkel in Zelem positief wordt beantwoord.

Leegstandsbelasting

  • Effectiviteit: De leegstandsbelasting blijkt effectief te zijn in het verminderen van de leegstand van woningen. Dit zorgt ervoor dat huizen efficiënter worden benut, waardoor onnodig gebruik van open ruimten voor nieuwe woningen wordt beperkt. De belasting heeft bijgedragen aan het sneller vinden van nieuwe bewoners voor leegstaande huizen.